Kedves Mariann!
A felfedező tanulás -és tágabban akár az egész tevékenykedtetésre épülő módszertan-rendkívül motiváló hatású gyereknek, pedagógusnak egyaránt. Ugyanakkor nagyon nehéz megteremteni hozzá azokat az időkereteket, amiket ez igényelne. A heti másfél óra 7-8.évfolyamon nagyon kevés erre. Ha van lehetőség különböző szakkörök szervezésére, természettudományos laborokban kísérletezésre vagy erdei iskolai program megvalósítására, azok kiváló terepet nyújthatnak a felfedező tanulásnak. Korábbi években indult természetkutató szakkörön készítettek például a tanulóim magashegység modellt, ahol teljesen ők találtak ki mindent-miből legyen, hogy nézzen ki stb. Ugyanilyen okból került helyi tantervünkbe minden évfolyamon a természettudományi gyakorlatok c. tantárgy , ami a biológia, fizika, kémia mellett a földrajzi kísérletezésnek is terepet ad.
Vannak a tanóra egy-egy részébe beépíthető módszerek: gyakran alkalmazom a drámapedagógiai elemeket (pl. passzát szélrendszer kialakulása....), a helyzetgyakorlatokat, rövid időigényű kísérleteket, megfigyeléseket (pl napsugarak hajlásszöge és a felmelegedés kapcsolata; homokasztal stb)
Otthoni munkaként elvégezve jól használható a projekttanulás és a dizájn alapú tanulás is.
Természettudományi gyakorlatokon a kutatásalapú tanulás egyes típusai a differenciálásra is kiváló lehetőséget jelentenek.
A múltkori előadáson elhangzottak közül kipróbáltam a mozamap-hoz kapcsolódó módszert és a narrációt. A youtube-on talált angol nyelvű kisfilmek (pl. kőzetek típusai, talaj keletkezése) alapján a tanulók nagyon ügyesen dolgoztak, élvezték is és az időigénye miatt is kényelmesen belefért a tanórába.
Huszár Judit
Megosztás a facebookon