A felfedező tanulás lehetőségei

Kedves Mariann!

Iskolámban, a szombathelyi Paragvári iskolában a felsős tanulókkal lehetőségünk volt az elmúlt tanévekben laborvizsgálat keretében feldolgozni természettudományos tartalmakat. Ennek helyszíne a Bolyai Gyakorló Iskola volt, mert nálunk nincsenek meg a feltételek a komolyabb vizsgálódásokhoz.

A témák között szerepelt pl. , hogy hogyan keletkeznek a talajok, mivel függ össze a termőképességük egy adott éghajlaton és ez hogyan befolyásolja az adott társadalom termelési és étkezési szokásait.

Vizsgáltunk kőzeteket, ahol a szemcsenagyság, oldhatóság, karcolhatóság, kopásállóság alapján következtettünk a felhasználhatóságukra.

Mértünk csapadékmennyiséget, szélerősséget, hőmérsékleteket ezt összehasonlítottuk a neten található korábbi értékekkel és következtettünk lakóhelyünk éghajlatának főbb vonásaira.

A felfedező tanulás nagyobb élmény a gyerekeknek, talán jobban is rögzül, amire maguktól rájönnek, esetleg kedvet kapnak a további vizsgálódásokhoz tanórán kívül is. Egy-egy ilyen foglalkozás azonban nagyon sok előkészületet, eszközt, esetleg komolyabb anyagi ráfordítást jelenthet, ezért örülünk, ha eljutunk más iskola laborfoglalkozására.

Dr Molnárné Kalmár Katalin

Kommentek
  1. Én